Kişinin yaşadığı toplum zarfında değeri olan , kudret, hesap ve vesair davranış biçimlerini geliştirdiği vetirelerin tüyönetmen.
Eğitim bilimi, önceden saptanmış esaslara bakılırsa insanoğluın davranışlarında belli gelişmeler esenlamaya yarayan planlı etkiler sürecidir.
Eğitim bilimi; ferdin davranışlarındaki yaşantısı yoluyla kasıtlı olarak ve isteyerek bileğanlayışme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü üzere eğitimin bir çok tanılamamı mimarilabilmektedir. Ancak, günümüzde çoğunlukla tercih edilen tanılamam:
“Kişinin davranışında, kendi yaşantısı yoluyla ve kasıtlı olarak istenilen yönde( eğitimin yalnızçlarına yaraşıklı ) bileğanlayışme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu teşhis bakılırsa;
· Eğitim bilimi bir vetiretir.
· Eğitim bilimi sürecinde, ferdin davranışlarının istenilen yönde bileğanlayıştirilmesi yalnızçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki bileğanlayışme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Eğitim bilimi sürecinde ferdin kendi yaşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç omurga öğesi vardır.
1. Lakinç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Değerlendirmeler
Eğitim bilimi yalnızçla adım atar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam değer ve değerlendirme ile son bulur. Sürecin bu mantığı cemi kültürler yürekin tıpkıdır. Lakinçların içinde ne olduğu ve öğrenme yürekin kullanılan öğretme şekilleri kültürden kültüre bakılırsa bileğanlayışebilir, ancak sürecin doğası bileğanlayışmez.
Eğitim bilimi kapsamı ve tanılamamlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Tarih süresince birbir hayli filozof ve pedagog, eğitimin ne başüstüneğuna üstüne farklı farklı tanılamamlamalarda bulunmuştur. Hasetmüzde ise eğitimin kabul edilen ölçünlü tanılamamı şudur: Eğitim bilimi, ferdin davranışlarında kendi yaşantıları yoluyla kasıtlı olarak istendik davranış bileğanlayışikliği meydana getirme sürecidir. Bu tanılamamlama ekseninde eğitimin umumi hatları çizilebilir. Bu tanılamamlamanın zarfında eğitime üstüne bazı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi yaşantıları yoluyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış bileğanlayışikliği” ve “müddetç” üzere kelimeler eğitimin esas taşlarıdır.
Eğitim bilimi, beniâdem yürekin ömür boyu devam eden bir vetiretir ve davranışlarda değişiklik meydana getirir. Bu davranış değişimleri ise ferdin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişimleri istendik kısaca beklentilere ve hedeflere yaraşıklı olabileceği üzere istenmedik yönde bile gelişebilir. Eğitim bilimi sürecinin anlayışletilmesi ise kasıtlı kısaca programlı ve programlı olabileceği üzere gelişigüzel bile kabil. Kasıtlı olarak yapılan eğitime formal yetişek, gelişigüzel yapılan eğitime ise informal yetişek denir. Daha açıklayıcı bir örnek verirsek ekol, dershane, yetişek merkezleri üzere mekânlarda verilen yetişek formal; ferdin kendi çevresinden edindiği ve planlı programlı olmayan yetişek ise informal eğitidir. Yani yetişek sadece okullardaki öğrenmelerle sınırlı bileğildir.
Eğitim bilimi Türleri
Eğitim bilimi türlerine bakılırsa sınıflandırıldığında formal ve informal yetişek yürütmek üzere dü tür ortaya çıkar. Formal yetişek okullarda ya da kurumlarda belli bir tasar ve program çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu yetişek tipinin belli bir amacı vardır. Bu düzende yetişek süreci idari bir kadro ve eğitmenler tarafından planlanır. İnformal yetişek ise resen gelişen plansız ve programsız yapılan eğitimdir ki fert bu eğitimi toplumsal çevresinden gizil olarak edilir.
Eğitim bilimi Sistemi
Eğitim bilimi, bir dizge olarak ele aldatmaındığında ise yetişek sisteminin üç omurga ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, vetireler ve çıktılardır. Kök; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, çatı, tesisat, maliyet, personel üzere fiziki unsurlardır. Süreç; ekol zarfında gerçekleştirilen dersler, öğrenme yaşantıları ve ibret aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde marifet, yeterlilik, izin, test meyveları üzere istenilen davranış bileğanlayışiklikleridir.